A 40 éves bécsi metró és az ezoterika misztikus viszonya

Akkor most, hogy is van ez? Már próbajáraton üzemelt a 4-es, amikor az 1-est hivatalosan átadták és bár 6-os metró is szerepel a térképen az 5-ös még nem épült meg. Mi ez? Számmisztika?  Bogozzuk ki együtt, hol van itt a logika!

Hogy 40 év sok vagy kevés? Minden esetre ennyi ideje, hogy az első kapavágás megtörtént. 1969-et írtak, amikor Bécsben földet bontottak, hogy megkönnyítsék a közlekedést az itt lakóknak. Idén 40 éves a bécsi U-Bahn. Ahhoz képest szép sikereket könyvelhet el.

Nem csekélység, amit korához képest elért. 83 kilométeres pályán száguld a föld alatt, napi 41 ezer kilométer hosszan, 109 megállóval büszkélkedik, igaz, már megépült a 110. is a Seestadt Aspern vonalon, de egyelőre arra vár, hogy üzembe helyezzék. Tavaly rekordot döntött, 960 millió utast szállított, és talán az sem mellékes, hogy 8700 embernek ad kenyérkereseti lehetőséget. És ha minden igaz, idén megkezdik a hiányzó 5. vonal építését. A metró Bécsben abszolút favorit, sok millió helyi ezzel közlekedik.

Pedig meglehetősen későn szánták rá magukat a bécsiek, hogy a föld alá költöztessék a közlekedési eszközöket. Ahhoz képest különösen, hogy az első tervek már 1844-ben megszülettek, ám akkor nem találtak befektetőket. Jó munkához idő kell, hát, mi tagadás, nem siették el. Több mint 100 évig tanakodtak, a megvalósításhoz miként fogjanak. Az 1873-as bécsi világkiállítás ismét felszínre hozta az elképzeléseket, a megvalósításhoz a fiatal Otto Wagner nyújtott is be terveket, de a metró akkor sem épült meg. 1910-ben aztán nagy levegőt vettek, hogy itt az idő, most vagy sem, de közbeszólt a háború, így aztán a tervekből fuccs lett, amit a ’29-ig tartó gazdasági válság betetézett. Egyre húzódott a megvalósítás.

Aztán végre megtört a jég, és az első kapavágást megejtették. 9 évig építkeztek, mire 1978-ban, épp 40 éve, az első szerelvények hivatalosan kigördültek. Az U1 első körben a Karlsplatzról indult és a Reumannplatzig ment, 3,2 kilométer hosszan ide-oda hordva az embereket, majd hamarosan újabb állomások épültek, melyek az U1-et egészen a Pratersternig hosszabbították meg. Akkoriban nem volt ennél nagyobb építkezés Európa-szerte. A sikerhez nem fér kétség, és hál istennek, hamar elmúlt a föld alatti léthez fűződő sok rossz emlék. (Fotó: ©wienerlinien.at)

Ami a metróvonalak számozást és a színek adását illeti, a helyzet meglehetősen kaotikusnak néz ki. Nem sorrendben épültek meg az 1-től 6-ig sorszámozott nyomvonalak, és kerültek bele az általánosan elfogadottól eltérő, szokatlan színek is. A lila például egyáltalán nem szokványos. Az évekig tartó építkezések és fejlesztések alatt egyre másra születtek az újabb és újabb állomások, metróvonalak, ám az 5-ös számú valahogy mindig kimaradt. Ez akkor lett igazán szembeötlő, amikor átadásra került a 6-os nevű. Ha minden igaz, idén vége a találgatásoknak, és az új metró építésébe belefognak. A tervek szerint első körben a Frankhplatzig viszik ki a metrót, amivel 10 ezer környéken élő bécsi közlekedését könnyítik meg.

Ja, és hogy feleljünk a címben feltett kérdésre. Szóval, csakhogy követni tudjuk, már próbajáraton futott a 4-es metró, amikor az 1-est hivatalosan átadták, aztán a 4-es átadására is sort kerítettek, harmadikként az U2-est állították forgalomba, ezt követte az U6-os, majd ötödikként az U3-as üzemelték be. Az U5-sel pedig a mai napig adósok. Ez ám az izgalmas számmisztika. Erre varrjon gombot, aki tud.

Fotó: saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt