- 2020-03-14
- Kategória Blog
- Tags:
Julius Meinl – még mindig fogalom Bécsben
Egykor tele volt szinte egész Európa az üzleteivel. Mára számuk jócskán megfogyatkozott, ám a cég nimbusza semmit sem kopott. Íme, egy sikertörténet, mely magasba repítette az osztrák céget.
Ahogy az lenni szokott, egy pofonegyszerű ötlet adta az alapot. A mesébe illő történet több mint 150 éve kezdődött. 1862-őt írtak, amikor Julius Meinl 38 évesen gondolt egyet, és Csehországból Bécsbe telepedett, ahol is az 1. kerületben, a Fleischmarkton nyitott egy kis üzletet. Árult ő mindenfélét, köztük teát és kávét. Zölden lapultak a babszemek a polcon, hisz akkoriban a kávét otthon pörkölte valamennyi háziasszony. Már persze úgy, ahogy.
Felfigyelt erre Meinl, és a dolgot tovább gondolván kitalálta, ha maga pörkölné meg a kávét, azon túl, hogy egységes lenne a pörkölés módja, talán így többet és drágábban is eladhatna, egyszóval megnövekedne a forgalma és a profitja. Mindezt persze nagyban akarta. Így esett, hogy kitalálta és megalkotta a forradalmian új dobos pörkölési technikát, amivel meggyorsította és egységessé tette a zöld kávészemek barnulását.
Óriási sikere lett a készre pörkölt kávészemeknek, ami nagy lökést adott a cég fejlődésének. 1877-ben Bécsben alig akadt ember, aki ne ismerte volna Julis Meinlt, ha nem is személyesen, de a kávéját mindenképpen. Egy csapásra felkapott és népszerű lett, alig győzte kielégíteni a hirtelen megnövekedett rendeléseket. Az üzletnek ráadásul az is jót tett, hogy sorra nyíltak a kávéházak Bécsben, ahová írók, költők, művészek fészkelték be magukat, itt találva meg második otthonukat, és miközben kvaterkáztak naphosszat szürcsölték a kávéjukat. Fénykora volt ez az üzletágnak.
1892-ben az alapító átadta az üzletet fiának, II. Julius Meinlnak, aki a háború után élelmiszer-kereskedéssel bővítette a repertoárt és tovább terjeszkedett, így Közép-Európában a legnagyobb lett, 8 országban 572 üzletet tartott fenn, és 3000 embert foglalkoztatott. Azon kívül, hogy Julius Meinl II. regnálása alatt jutott el a cég a csúcsra, nevéhez fűződik az akkori bécsi társasági élet legpikánsabb sztorija, mely a cégvezető lovagias természetét is jól példázza. Azt még csak-csak megemésztette a bécsi úri nép, hogy 62 évesen szerelembe esett, és az operaház nála 40 évvel fiatalabb egzotikus szépségű japán üdvöskéjét nőül vette. Ám amikor egy filmsztár nejébe beleszeretett, és neje is viszonozta a heves érzelmeket, a bécsi közönség egy emberként hördült fel. Arra pedig a szava is elakadt, hogy II. Julius Meinl a sármos filmsztárnak nem adott kosarat, amikor az elé járult, hogy megkérje tőle nejét arájául. Az pedig már csak hab volt a tortán, ahogy II. Julius Meinl viselkedett: exnejét maga vezette az oltár elé, hogy boldogságának tanúja legyen.
A II. világháború a cégnek betett, ráadásul akkori tulajdonosa, III. Julius zsidó származású felesége miatt emigrációba kényszerült. Apja a céget bizalmasára, fogadott fiára, Fritz Meinlra bízta, azzal a feltétellel, hogy ha Hitler győz, akkor övé a konszern, ha viszont veszít, fiára visszaszáll a cég. A folytatás már ismert. III. Julis Angliából visszatért, és átvette a cég vezetését.
IV. Julius, aki az élelmiszer-kerekedést és a prémium termékek értékesítését vezette, 2008-ban halt meg. Ma már a cég nincs osztrák kézben. Ami megmaradt, egy exkluzív bolt a Grabenen, nehogy e név valaha is a feledés homályába vesszen. És persze a cég közismert logója, a vörös mór figura, Josef Binder bécsi művész alkotása, mely 1920 óta kétségtelenül beivódott a köztudatba.
Fotó: saját
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt