Fedezd fel a várost bringával

Egyre növekvő népszerűségnek örvendenek a közösségi tömegközlekedést kiváltó, segítő, környezetbarát bringakölcsönzők. A fejlődés 12 éve töretlen. A bécsi projekt neve Citybike.

Minden kezdet nehéz, mint például annak idején Amszterdamban sem zajlott zökkenőmentesen a bicikli közlekedésbe történő állítása. Ott már a ’60-as években próbálkoztak ezzel a megoldással, de hamar kedvük ment a rongálásoktól, a lopásoktól.  Koppenhágában jó pár évre rá dolgoztak ki egy rendszer, melyet később a bécsiek is átvettek, a maguk arcára formálták és idestova 12 éve egyre sikeresebben üzemeltetnek. Itt Citybike néven fut a projekt és a minap köszöntötték az idei 500 ezredik felhasználót, megdöntve ezzel minden eddigi rekordot. (A regisztrált szerencsés elektromos kerékpárt kapott ajándékba.) A közösségi kétkerekű nemcsak a turistáknak vonzó és teszi olcsóvá a városnézést, de a helyieknek is fontos utazási formájává lett, ily módon egyre inkább nélkülözhetetlen részét képezve a városi tömegközlekedésnek.

DSC03716.JPG

Egy a számos dokkoló közül

Ha a számokat nézzük, melyek makacs tények, sincs miért szégyenkezni a rendszert kidolgozó és üzemeltető, egyik legnagyobb kültéri reklámcégnek. Bécsben naponta több ezer ember – 2014. első negyedévben, a tavalyihoz képest 82 ezerrel több – pattan nyeregbe, hogy úti célját ily módon elérje. Város szerte összesen 118 dokkoló állomás található, melynek számát idén még legalább kettővel megfejelik. Ezeken a terminálokon lehet felvenni és letenni a bringákat. Összesen 1.450-et. Hamarosan ezek száma is 1500-ra bővül, részben pótolva a használatban megkopott kétkerekűeket. Nem valóságtól elrugaszkodott számok ezek, pláne ha azt nézzük, hogy tavaly a közbicikliket 790 ezer alkalommal használták, és mintegy 2,5 millió kilométert kerekeztek velük. Ilyen sikert utoljára 2005-ben tapasztaltak. A biztonsággal is egyre többen elégedettek. Egy nemrég készült felmérés szerint a kerékpárosok 72%-a érzi magát bizton a nyeregben, de csak a kerékpárutakon, az autók közötti cikázást változatlanul veszélyesnek tekintik.    

DSC03724.JPG

A napi és éves forgalmat számláló táblák egyike – a felvétel szeptember 24-én, kora délután készült

A hihetetlen népszerűség annak is köszönhető, hogy egyre több, viszonylag biztonságos és jól használható kerékpárút szeli át Bécs utcáit, legalább 1200 kilométeren.  Nyilván az sem mellékes, hogy a közbicikli használata az első órában ingyenes, a következő, megkezdett óráért is csak egy eurót kell fizetni, feltéve, ha nem tartunk legalább 15 perc szünetet, mert akkor ismételten egy órán át grátisz pedálozhatunk. A regisztrációs díj 1 euró, mely az első alkalommal fizetendő, de aztán le is tekerhető. A weboldalukon minden részlet elérhető. És nem lenne Bécs Bécs, ha nem fejelné meg ezt a projektjét. A Citybike sikerén felbuzdulva, két éve Bike City lakótelepet építettek. A kötelezően egy lakáshoz egy kocsibeálló helyett, csökkentve a garázsok számát, éves bérletet osztottak, közös használatú autókat ajánlottak és elektromos kerékpárokat adtak használatba a lakóknak. Hogy bevált-e az elképzelés, arról nem szól a fáma, de a környezet kímélésének egyáltalán nem vált kárára. A tavaly újonnan vásárolt 382 ezer kerékpárból 43.200 volt az elektromos száma. Az e-bicajt kedvelők kivált az 50 év feletti nők. 

DSC03741.JPG

A belvárosban is útba esnek a terminálok 

Azért persze a saját kerékpárt használókról sem feledkezik meg a város. Merthogy ők is egyre többen vannak. A bécsiek több mint negyede pattan naponta nyeregbe, kerékpárját pedig 35 ezer utcai parkolóban teheti le. Bár Bécs biztonságosnak mondott város, a bicajtolvajok itt sem restek és olykor egy-két bringát elemelnek. Erre több helyen is figyelmeztetnek. 

DSC03752.JPG

Zöld a helyes, piros a helytelen tárolást mutatja 

Hogy kényelmes legyen a haladás és ne gátolja lapos kerék, négy új pumpás állomáshellyel lepték meg a bicajjal közlekedőket. A „levegő-töltőállomást” egy bécsi cég fejlesztette ki, és nemcsak a kétkerekűt használók örülnek neki, de a babakocsikkal közlekedők és a rolleresek is ezzel fújják fel leeresztett kerekeiket.

DSC03732.JPG

Praktikus köztéri pumpa 

A városba érkező kerékpárt használó turisták aligha vastag pénztárcájúak, számolnak, osztanak, szoroznak, hogy az útra szánt pénzből minél többet láthassanak. A Citybike minden előnye mellett felettébb pénztárcakímélő is. Nemcsak a turistáknak, de a helyieknek is. Nulla euró óránként az ára, és ezzel a tömegközlekedést kenterbe vágja. Bár igaz, hogy ezen izzadva teker és hajt az ember, de legalább alkalmanként 1-2 eurót nyer. Arról nem is beszélve, hogy a mozgás, a tekerés még egészséges is. 

DSC03744.JPG

Így is lehet, kényelmesen

Fotó: saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt