A színek részegítő kavalkádja, Nitsch a bécsi Albertinában

A hírhedt akcióművész, Hermann Nitsch, az osztrákok botrányhőse tud azért mást is. Most az Albertinában a színekkel játszik.

A tavaly 80. születésnapját ünneplő mester munkássága előtt az Albertina önálló kiállítással tiszteleg, „Räume aus Farbe”, (Színnel telített termek) címmel. Bár Nitsch Bécsben már több helyen is kiállított, régi álma volt, hogy az Albertinába egy önálló tárlattal bejusson. Igaz, egyszer már megfordult erre, többedmagával egyetemben, ám most önálló teret kapott, ami teljessé teszi a kerek évfordulót.

A bécsi születésű művész tabudöntögető munkássága sokat vitatott. A Grafikai Kísérleti Tanintézetben tanult, és már akkoriban provokatív és lázító volt. Nem is sokáig bírta Bécsben, telephelyét áttette német földre. Ott dolgozott, majd a frankfurti és hamburgi főiskolán tanított. A ’60-as évektől kezdődően vándorkiállításokat szervezett és világszerte befutott.

Meghatározni is nehéz, mi, vagy ki ő: építész, zenész, festő, író, performansz- vagy akcióművész, ami tény, ténykedése szerteágazó és sokoldalú, és legfőképpen polgárpukkasztó. Amikor az osztrák kortárs képzőművészet világhírű fenegyereke színre lép, a bécsi sajtó skandallumtól hangos. Ha meghallja az ember Hermann Nitsch nevét, az első, ami eszébe jut a botrány és a vér.

Olykor még ma is beszédtéma a Burgtheaterben bemutatott, elhíresült orgia misztériumjátéka. Meztelen szereplőivel, állattetemeivel és rengeteg vérrel borzolta annak idején a kedélyeket. Ugyancsak kétes volt a sikere operaházi rendezésének, amikor Massenet Herodiade operáját vitte színre, és mondandóját hangsúlyozandó, a díszeteket vérrel festette le.

Egykor brutalitás, véres szertartásokkal borzolta a kedélyeket, melyek kétségtelenül felkeltették az érdeklődést és provokálták a nézőket. A korosodó művész munkássága és személyisége mindig megosztotta a művészetkedvelőket, nem marad visszhangtalan semmi, amit csinált, hírhedtté vált a hosszú évek során.

A bécsi akcionisták egyik legjelesebb képviselője mára kissé lecsendesedett, bár nem mondanám, hogy nincsenek körülötte, vagy családja körül történések. De az is igaz, a nagyközönség már megbékélt vele, hisz az osztrák kortárs művészetnek alig akad világraszóló mestere. Nitsch univerzális és nagy formátumú művész, a bécsi akcionizmus egyik vezéralakja. És mint ilyen, élő legenda. (Fotó: Porträt Hermann Nitsch, © Richard Köhler)

A mostani tárlat hírnevéhez képest meglehetősen visszafogott, főként az 1983. és 2018. között készült műveire összpontosít, installációként fűzi fel a különböző színekben pompázó alkotásait. Meglepően letisztult művek, a színek kavalkádja fogad, láthatóan kedvét lelte benne, egy békés kirándulással tért vissza a jelenbe. (Fotó: Albertina, Wien. Sammlung Batliner © Bildrecht, Wien, 2019, Albertina, Wien. Sammlung Essl © Bildrecht, Wien, 2019)

Bár személyisége és tevékenysége megosztó, ma már túlzás nélkül állítható, Hermann Nitsch az egyetemes művészettörténet elidegeníthetetlen része, alig akad a világon neves múzeum, melynek tulajdonában ne lenne a mester legalább egyik műve. Alkotásaiért a gyűjtők kisebb vagyonokat fizetnek, képei kelendőek, és magasan pozicionáltak a nemzetközi művészeti szcénában. Egyesek szerint befektetésnek sem rossz egy eredeti Hermann Nitsch a falon.

A tárlat az Albertinában 2019. május 17. és augusztus 11. között látható

https://becsifekete.blog.hu/2015/05/19/akt_es_ver

Fotó: saját

Még több Bécsről a Bécsi feketén. Csatlakozz a Facebook oldalunkhoz!