Június 1-től szigorítják az e-rollerek használatát Bécsben

Lassan hozzátartozik a városképhez, nincs utca, park, kerület, ahol ne botlanánk bele. Hamar megszerették a bécsiek, és a turisták körében is közkedvelt, hisz fölöttébb kényelmes egy városnézéshez. A járókelők azonban féltik testi épségüket.

Kényelmes, gyors, nem kell keresni dokkolót, ahol befejeztük utunk, ott le is tehetjük és bárhol fel is vehetjük. Használata sem bonyolult, nem kell hozzá más, csak egy okos telefon, egy app (alkalmazás), ahová elküldjük a QR kódot, no és egy bankkártya, amivel fizetni tudunk. Akkor meg mi a baj vele? Miért léptetnek új szabályozást életbe?

Hiába tudja mindenki, hogy környezettudatosan lehet vele közlekedni, hogy nem szennyezi a levegőt, gyors és kényelmes, a túlzsúfolt nagyvárosban ezzel könnyedén célba ér az ember, számuk mára el is szaporodott, ám egyre több gyalogos zúgolódik, hogy nem egyértelműek a jogszabályok. Abból lett elegük a bécsieknek, hogy a szanaszét dobált rollerek nemcsak hogy rontják a városképet, de olykor veszélyeztetik a járókelőket, ráadásul az utóbbi időben megsokasodtak a balesetek. A városvezetés tehát úgy döntött, június 1-től új szabályozás léptet életbe Bécsben.

Hogy káosz lesz, arra nem számított senki, pedig lehetett volna rá gondolni, hisz egyszer már pórul járt Bécs, amikor a kínai elektromos bringákat tesztelték (azóta ki is tiltották). Íme, egy gyors körkép! 2018 szeptemberétől hatalmasat nőtt a piac, ekkor jelentek meg Bécsben az első e-scooterek, melyek száma mára közel 4000 darabra dagadt. A piacvezető márkák a Bird és a Lime, 1.500 db-ot birtokolnak fejenként, ennyiben limitálták egy-egy cég jelenlétét, őket követi a Tier, 795 darabos flottával, a Wind 90 db-ot számlál, és most lett piaci szereplő egy újabb márka, a Flash, a német start up a piacon 500 rollert tervez. És ezzel nincs vége, hiszen további cégek jelentkezték érkezésüket: a svéd Voi és az Arolla is készül az osztrák fővárosba. Választék tehát van bőven, kérdés, hogy a közel 2 milliós főváros elbír-e ennyi rollert, gazdaságos lesz-e a működtetése, megéri-e a cégeknek továbbra is itt maradni Bécsben. Majd eldönti a piac.

A különböző cégek rollerei hasonló műszaki paraméterekkel rendelkeznek, bár vannak eltérések, például a limitált sebességben (18-25km/h), és a terhelhetőségben (90kg-150kg). A Lime, és a Flash150 kilóig vállalja a klienseket, és azt is megszabják, a városon belül meddig közlekedhetnek, a Bird például a városhatárig mehet, kivéve a 21. kerületet, sípol, és jelez, amikor nem szabad tovább menni vele. A Tier és a Wind csak a Gürtelen belül mozoghat. A Flash például 0-24 órában használható, a többinél adott az időintervallum. Az áruk körülbelül ugyanaz, 1 euró az alapdíj, melyet 15 cent követ óránként.

Az új rend szerint június 1-től valamennyi szabály, mely a kerékpárosokra, illetve az E-bike-ra vonatkozik érvényes az elektromos roller használóira is. 25km/órás sebességgel csak ott közlekedhetnek, ahol az egyébként megengedett. A járdán tilos lesz használni, kivételt az képez, ha a tábla mást jelez, illetve a járda szélessége meghaladja a 2,5 métert. A belváros frekventált zónája azonban ez alól is kivétel, a Graben környékére külön rendelet lesz érvényben. 12 évesek csak felnőtt, illetve 16 évet betöltött kíséretében közlekedhetnek vele. A vér alkoholszintje nem haladhatja meg a 0,8 ezreléket, és használat közben mobilozni is tilos lesz.

A bérbeadók cégeket kötelezik, hogy az elektromos rollerek alapvető felszerelésekkel kell, rendelkezzenek: világítással elől, hátul és oldalt, hátul macskaszemet kell, szereljenek, az első és hátsó féknek egymástól függetlenül és kifogástalanul kell működnie, és csengő is kell, legyen a rolleren, különben a bérbeadót büntetik. A jogalkotók egyelőre még jutottak dűlőre abban a kérdésben, miként lehetne a legbiztonságosabb módon jelezni, ha a rolleren utazó irányt változtat, jobbra, vagy balra fordul.

Nos, ez a tervezet, majd nézzük, milyen lesz a végleges. Addig is jó rollerezést Bécsben!

Fotó: saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt