Korzó lett a Mariahilfer

Sétálóutcává alakult a híres bevásárló utca, a Mariahilfer Strasse egy szakasza. Birtokba vették a gyalogosok, a kerékpárosok és végérvényesen kiszorultak az autósok. Egyre több étterem és kávézó települ ki, az egész utca végeláthatatlan napernyők sokasága.   

Az utolsó fázisába érkeztek a felújítási munkálatok a közkedvelt és agyonlátogatott Mariahilfer Strassén. Fennforgás van. A munkagépek hangosan zakatolnak, zaj és por üli meg az első szakaszt. A vásárlókat láthatóan mindez nem zavarja. Szorgalmasan cikáznak egyik oldalról a másikra.

img_0917.jpg

img_0934.jpg

Bár arra régen is volt példa, hogy az utca bizonyos szakaszát jeles ünnepekkor lezárták, és olyankor csak a gyalogosok uralták, ám ez mindig csak átmeneti időre vonatkozott. Most viszont Bécs legkedveltebb és legismertebb utcáját birtokba veszik a sétáló és vásárló turisták.img_0938.jpg

Volt idő, a ’90-es évek elején, amikor elözönlötték a magyarok és itt vették a Gorenjét, a hifiket, az elektronikus berendezéseket. Szinte csak magyar és a kelet-európai szó volt hallható. A bécsiek akkoriban az utcát át is nevezték, Magyarhilfére keresztelték. De ez már a múlt. Ami most elénk tárul igazi, XXI. századi korzó. Széles, szellős, modernül berendezett.img_0944.jpg

img_0999.jpg

Az óvárost a Westbahnhoffal köti össze 1,8 km hosszan. Több száz bolt, bevásárlóközpont, éttermek, bárok, kávézók vonzzák ide az embereket. A Kirchengasse és az Andreasgasse közötti rész, a középső szakasz lett autómentes övezetté. A kerékpárosoknak megkegyelmeztek, ők ide bekerekezhetnek, de csak a gyalogosok tempójában tekerhetnek.img_0962_1.jpg

Bár évek óta tervezik a változtatás, a döntés nehezen született meg. A városvezetés is sokat vitatkozott, de a bolttulajdonosok és a helyi lakosok sem hagyták szó nélkül a dolgot, bár beleszólásuk most kivételesen nem sok volt. Hogy mi volt a vita tárgya? Főként a közlekedés megoldása. A Mahü, ahogy a bécsiek nevezik, forgalmas útvonala a városnak, naponta 15 ezer autó használja és elterelésükre, illetve parkolásukra keresték a választ. 

img_0965.jpg

Végül kompromisszum született. A hosszú utcán kijelöltek helyet, ahol autó is közlekedhet. Létrehoznak egy olyan zónát, ahol az autós, a gyalogos és a kerékpáros, szóval mindenki, aki használja a közteret, egyforma jogokat élvezhet. Ezen a részen a kocsik és a kerékpárosok maximum 20 km/órás sebességgel közlekedhetnek. Hogy ez a gyakorlatban, hogy funkcionál, egyelőre talány, mindenesetre találkozási zóna lesz a neve. Ez egy egészen új dolog, a KRESZ sem ismeri, Ausztriában most próbálják majd először ki, ezért online felületeken, oktatóvideókon magyarázzák, hogy mire figyeljenek azok, akik ezt használják.img_0980.jpg

Sok bolttulajdonos és bérlő aggodalmának adott hangot, vajon a bevezetett változtatás hogy érinti majd a hasznot. Vajon csökken-e majd a forgalmukat, kitermelik-e továbbra is az igen magas, négyzetméterenkénti 90 eurós bérleti díjat. Attól tartanak, hogy a Mariahilfer idővel majd a Naschmarktra hajaz, ahol több az evő, ivó, mint a vevő.img_0972.jpg

img_0993.jpg

A Mariahilfer Strasse felújítása 25 millió euróba (cirka nyolcmilliárd forintba) került, de nem ez a végösszeg, nincsenek benne az egyéb, járulékos költségeket. Ki tudja, azzal együtt mennyi lehetett. Szépnek viszont szép és a változtatásra is megért. A Mariahilferből szép korzó lett.

img_0978.jpg

Fotó: saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt