- 2015-05-05
- Kategória Tippek
- Tags:
Nem éri meg bliccelni Bécsben
Kivételt senkivel nem tesznek és elég gyakran ellenőriznek. A büntetés 103 euró, elég tetemes. Ebben már benne van a meg nem vett jegy ára is, ami egyébként egy alkalomra 2,20 euró, és egy irányba egy órán át jó. Legyen az metró, villamos, busz, vagy gyorsvasút, mindegyik közlekedési eszközön 60 percig ugyanazzal a jeggyel utazhatunk, feltéve, ha közben menetirányt nem váltunk.
Az éves bérletet vásárlók napi egy eurót fizetnek a tömegközlekedésért Bécsben. Ezzel dotálja és ösztönzi is a város az itt lakó embereket, hogy minél többen vegyenek bérletet és használják a tömegközlekedési eszközöket. Ennek hála látványosan csökken a bliccelők száma és folyamatosan nő a bérletes, tavaly 650 ezren adták erre a fejüket. A gyerekes családok is jól járnak, a 6 év alattiak felnőtt kíséretében ingyen utaznak, a 15 év alattiak pedig a bécsi tanítási szünetekben, valamint vasár- és ünnepnapokon közlekedhetnek ingyen (a születés dátumát viszont igazolniuk kell). Jegyet valamennyi állomáson automatában, illetve forgalmasabb helyeken jegypénztárakban vásárolhatunk. A jegyeket, bármilyenek is legyenek, az utazás előtt érvényesíteni, lyukasztani kell.
A turistáknak húzósabb az ár, de a menetjegy tényleg 60 percig áll. Használják is elegen. Napi 2,5 millió ember veszi igénybe az öffist, ahogy itt a tömegközlekedési eszközöket rövidítve nevezik. A cirka 937 km-es úthálózaton 5 földalatti, 28 villamos és 90 autóbusz vonal kínál kényelmes, stresszmentes utazást és célba jutást. Mintegy 180 ezer km távot tesznek meg naponta. Olyan, mintha 24 óra alatt 4,5-szer megkerülnék a földet, pedig csak Bécsben keringenek.
Tudta, hogy Bécsben működik a világ ötödik legnagyobb villamoshálózata, ami a város méretéhez képest egy kisebb fajta csoda? Összesen 225 kilométernyi pálya, mi az utasok kényelmét szolgálja. Pedig a fővárost nem is lakják olyan sokan, csupán 1,8 millióan, igaz ehhez hozzájönnek még az ingázók és az idelátogatók. Így nem csoda, hogy a 29 vonalon évente 293 millió az utasok száma. Az 500 kocsiból álló flotta 220 darabja igazi világszenzáció. A padló magassága alig 20 centis, ami a legalacsonyabbá avanzsálta.
A régi, nosztalgiát árasztó szerelvényekhez is ragaszkodnak a bécsiek. Ezek azok a bizonyos E1 és E2 típusok, amilyenek Miskolcon is futottak, de az ottani közlekedésből már kiszorultak.
Ezek egyébként piros színűek, kivételt csak a nemrég üzembe állított Vienna Ring Tram képez. A negyvenéves, kiszuperálásra megért villamosok teljesen felvillanyozódtak, hogy új feladatot kaptak, turistákat szállítanak a Ringen körbe-körbe, LCD monitorral, fülhallgatóval felszerelkezve 8 euróért mutogatják az épületeket és a nevezetességeket.
A metrók naponta hajnal 5 órától 0.15-ig közlekednek, kivéve a hétvégeket és az ünnepeket. Akkor egész éjjel mennek, ezt megszavazták a bécsiek. A hálózat öt vonalból áll, de az ötöst ne keressük, annak megépítéséről a város még hezitál. Olyan régóta vitatkoznak róla, hogy közben megépült a 6-os. A metró, mint mindenütt, itt is közkedvelt, naponta mintegy 1,4 millió embert repít a helyére.
Trolit viszont hiába keresünk a zöld Bécsben, mely nagyon odafigyel a levegőszennyeződésre. Vannak viszont különleges e-buszok, egy újításnak hála, elsőként Európában. Számítások szerint évi 300 tonnával csökkenti a városra „engedett” szén-dioxid mennyiséget, a forradalmi megoldás lényege pedig az, hogy az a bizonyos szerkezet, melyet pantográfnak neveznek, az áramot a villamosoknak szánt áramvezetékről cseni el és nem igényel külön töltőállomást. Jelenleg két helyen járnak, és csupán 12 van a városban.
És beálltak az új Mercedes buszok is városszerte, Cirato névre keresztelve. Új dizájnnal ékesítve. 23 az újak száma, de jönnek továbbiak is a városba. 2016-ig a flotta felét ilyenekre cserélik, addig a régi buszok róják szorgalmasan köreiket.
És van S-Bahn is Bécsben, ez a HÉV-nek felel meg és városrészeket köt össze. Nagyobb távokat a bécsiek ezzel tesznek meg. (Egyébként a menetrend szerinti ÖBB vonatok városon belüli használatát ugyancsak egy utazásra érvényes jegyünk bánja.)
Ahhoz persze, hogy ilyen színvonalon és ennyiért lehessen utazni, a városnak is mélyen a zsebébe kell nyúlni. Évi 500 millió euróval támogatják a közlekedési vállalatot, abban a reményben, hogy 2020-ig elérjék az egymilliárdos utasszámot és a tömegközlekedés részesedése a város vérkeringésében 40% legyen.
Fotó: saját
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt